Nov 10, 2012

Contohi DIsiplin Japanese

Salam kepada pembaca sekalian.. Kali ni aku nak share tentang disiplin orang Jepun. Kenapa Jepun? Bukan Orang Putih, Bukan Orang Melayu, Bukan Orang Cina, Bukan Orang India. Kenapa ya? Try la Search kat Google pasal mereka ni...

Aku tak pernah pun jejak kaki kat Bumi Matahari Terbit tu, tapi aku pernah bekerja di bawah pimpinan orang yang pernah bekerja di sana dan mengamalkan cara kerja orang jepun di Malaysia.

Antara Ciri-ciri @ Disiplin orang Jepun ialah :

1.MENEPATI MASA
Ini memang yang tak dapat disangkal lagi. Ambil contoh LRT la senang. Kat Jepun, berpuluh lane LRT. semua LRT pula, laju-laju. Dan yang paling penting, tepat pada waktunya. Itu bos aku yang cakap lah kan. Sama juga masa aku kerja, masuk kena ontime. Kalau tak, potong gaji. Event lewat 10 minit, potong gaji 1 jam...
Dalam Islam pun ada mengajar kita tentang menepati masa.

2.MENJAGA KEBERSIHAN
NI bab kebersihan. Kat Jepun, susah nak tengok sampah di kawasan awam. Katanya, jika ada pesta ke apa ke, mesti banyak tong sampah yang disediakan dan yang paling penting, kitar semula pula tu. Tak perlu DBKL dan yang sewaktu dengannya, nak bazir masa pi kutip sampah-sampah tu semua. Orang dia sendiri yang bising kalau kita buang sampah merata-rata. (Yang DBKL tu kat KL je, kat sana ntah apa namanya pun tak tau)
Bab ni, orang Malaysia masih gagal. Maaf.


3. MEMBACA
Jadikan Membaca Gaya Wawasan. Sering dengar lagu tu kat radio dan tv dulu. Sekarang lagu tu dah berhabuk.
Dulu ada satu group yang galak berkempen membaca dalam LRT. Mungkin itu juga budaya orang Jepun yang dibawa ke sini. Kita kat sini, dah mula berjinak-jinak dengan buku apabila dalam tren, bas dan dalam kenderaan awam yang tak perlukan kita memandu. Kalau memandu, pasanglah CD atau apa2 yang berkaitan dengan ilmu yang boleh kita dengar. Fokus, nanti tak pasal-pasal kemek kereta orang depan...

4. GIGIH BEKERJA
Mereka meletakkan komitmen di tempat yang pertama. Baik yang berjawatan rendah, mahupun ke jawatan yang tinggi, semuanya memberikan komitmen yang terbaik untuk kemajuan syarikat. Saya ambil contoh paling dekat, bos saya lah. Walaupun berpangkat pengurus hotel, dia tidak segan untuk mengemop lantai, menyapu sampah dan mengemaskan bilik untuk membantu pekerjanya. Kerana baginya, seorang pekerja yang baik ialah pekerja yang boleh membuat pelbagai kerja dan membantu jika diperlukan.


5. HORMAT
Orang Jepun terkenal dengan sikap sopan santun. Macam orang Melayu dulu-dulu.
Bila masuk kedai, dengarlah selamat datang atau welcome. Kat Malaysia, baru berapa kerat je yang amalkan. Ambik contoh kat satu kedai tu, bila masuk betul dah Ucap Selamat Datang, atau Welcome, tapi nada pula tak kena.

Satu lagi, kat tangga bergerak tu, apa nama dia ek, eskeletor ek.. Aku tengok Rancangan Zizan ari tu, orang Jepun ni, kalau naik tangga tu, dia akan berdiri di sebelah kiri je. sebelah kanan mesti kosong. SEBABNYA KANAN UNTUK MEMOTONG.
Sama juga dengan memandu... FAHAMKAN...


BERHARAP AGAR NILAI DI JEPUN DAPAT DIAMALKAN DI MALAYSIA NI. JANGAN AMIK YANG LAIN PULA....

2 comments:

  1. Saya suka entry anda... Penting untuk menjadi rakyat Malaysia yang ingin lebih maju kehadapan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Lady Ai Ra kerana sudi membaca blog ini.. Semoga apa yang dikongsikan boleh menjadi panduan untuk manfaat bersama..

      Delete

Sebarang komen yang membina sangat dialu-alukan oleh penulis.

Sebarang kenyataan, kata-kata yang kesat yang melibatkan undang-undang adalah di luar tanggungjawab penulis blog.

Anda bertanggungjawab atas apa yang anda kata dan lakukan.