Nov 8, 2012

Tidur : Ibadah

Adakah kita tahu sebenarnya tidur merupakan satu ibadah? Sedang aku melayari blog-blog yang ada kat dunia ni, tak sedar waktu semakin mencemburui aku... Nak suruh tidurlah tu.

Jadi sekarang aku nak kongsi sedikit berkenaan tidur... Kalau rajin, bacalah... Tak rugi pun.. Tapi jangan baca sewaktu nak tidur dah... Nanti terlepas waktu keemasan untuk tidur...

Kita mulakan dengan hadis Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim... Yang berikut adalah terjemahannya :

"Apabila seseorang kamu mengantuk ketika hendak bersolat, maka hendaklah dia tidur sampai dia tahu apa yang dibacanya."



Badan manusia akan mengeluarkan hormon pertumbuhan yang berfungsi memperbaiki sel-sel yang rosak semasa tidur. JANGAN MINUM MINUMAN YANG MENGANDUNGI KAFEIN sebelum tidur kerana akan mengganggu proses pemulihan badan dan akan menambahkan keletihan pada waktu siang.

Penyimpanan maklumat...

Orang yang suka tidur lewat akan mengalami kerugian penyimpanan maklumat. Hal ini demikian kerana semasa tidur, otak akan menyimpan maklumat jangka panjang.

Menurut Penolong Profesor Carla B. Green dari Pusat Sains Kebangsaan untuk Pusingan Biologi, mengulangkaji pelajaran hingga lewat malam boleh menjejaskan pusingan biologi individu dan menjejaskan fungsi otak bagi mengingati semula maklumat yang dibaca.

Tidur : Memantapkan sistem darah dan jantung

Beberapa perubahan kimia akan berlaku dalam badan apabila seseorang itu kekurangan waktu tidur. Hal ini akan menyebabkan individu tersebut berisiko untuk mengidap kencing manis, jantung dan strok.( Dr. Tom Mackay, Pusat Tidur Kebangsaan, Edinburgh Royal Infirmary, Scotland.. Dia yang kata)

Sistem Pertahanan Badan

Stress akan mudah menyerang individu yang tidur 3 hingga 4 jam saja sehari. Ia juga akan melemahkan sistem pertahanan badan. Akibatnya, badan mudah dijangkiti kuman.

Berapakah tempoh masa ideal untuk tidur?

Purata 6 hingga 7 jam. Orang yang tidur dalam tempoh ni lebih sihat dan hidup lebih lama daripada orang yang tidur lebih daripada 8 jam atau kurang daripada 4 jam. (Bergantung kepada ketentuan Allah SWT)

Jadi, korang pilihlah berapa jam korang nak tidur. Antibodi badan atau metabolisme badan masing-masing berbeza kan...

Kredit untuk : http://www.masjidnegara.gov.my/

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang membina sangat dialu-alukan oleh penulis.

Sebarang kenyataan, kata-kata yang kesat yang melibatkan undang-undang adalah di luar tanggungjawab penulis blog.

Anda bertanggungjawab atas apa yang anda kata dan lakukan.