Nov 15, 2012

Penyambut Tetamu Hotel (Hotel Receptionist)

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. (Hi)

Apa khabar para pembaca sekalian?. (How are you?)

Entri pada kali ini berkaitan dengan kerjaya sebagai seorang penyambut tetamu di hotel tidak kira hotel bajet atau hotel yang bertaraf 3 bintang dan ke atas.

This whole entry is about hotel receptionist career, budget or star hotel.

1. Kerani (clerk)
Penyambut tetamu juga dikenali sebagai kerani di bahagian hadapan. Bertugas untuk menyambut tetamu dengan memberikan ucapan selamat datang dan membantu tetamu. Biasanya, penyambut tetamu bertanggungjawab untuk membantu tetamu untuk membuat tempahan bilik, menguruskan urusan daftar masuk dan keluar dan juga menguruskan hal-hal berkaitan dengan bilik tetamu. Penyambut tetamu adalah orang yang pertama berinteraksi dengan tetamu dan MUNGKIN PENJADI KAYU PENGUKUR TAHAP PERKHIDMATAN DI SESEBUAH HOTEL.

Receptionist known as front desk clerk. Their duty is to welcoming guest and help them. Usually, they need to check in and check out guest and managing everything about room. Receptionist is the first person who is interact with the guest and and somtimes, hotel rating depends on them.

2. Khidmat Pelanggan Costumer Service

a. Memang tugas penyambut tetamu adalah pegawai perkhidmatan pelanggan di sesebuah hotel. Mempunyai pengetahuan tentang hotel dan kawasan sekitarnya.

Receptionist also a costumer service officer. Knowledgeable about the hotel and area.

b. Kebiasaannya, tetamu akan bertanyakan soalan berkaitan dengan tempat makan dan kawasan-kawasan menarik yang ada di sekitar hotel.

Guest will ask receptionist about "where to eat" and "spot" to visit.

c. Menjawab telefon. Penyambut tetamu bertanggungjawab untuk melayan panggilan telefon daripada tetamu.

Phone Operator. Receptionist need to entertain phone call.

d. Walaupun urusan tempahan diuruskan oleh bahagian tempahan bilik, namun di kebanyakan hotel, penyambut tetamu akan menguruskan tempahan sama ada secara langsung mahupun melalui panggilan telefon. Jadi, penyambut tetamu perlu menguasai kemahiran menguruskan sistem komputer untuk menguruskan tempahan tersebut.

Eventhough reservation have their own department, receptionist still need to do the job if the person in charge is not around. So, they have to familiar and know how to manage it.

e. Apabila tetamu tiba di hotel, penyambut tetamu hotel akan menyambut mereka dan mendaftarkan mereka dan menguruskan kunci kepada tetamu. Penyambut tetamu juga perlu menguruskan beg mereka sekiranya bantuan diperlukan. Begitu juga dengan urusan daftar keluar.

Receptionist need to handle the check in and check out guest, handling their luggage.

3. Bayaran (Financial)

a. Penyambut tetamu bertanggungjawab untuk memungut bayaran bilik dan menguruskan akaun di meja penyambut tetamu. Jadi, antara yang perlu dikuasai ialah cara untuk mendaftar masuk dan keluar tetamu, menguruskan sistem komputer, memproses kad kredit dan tahu cara-cara untuk mengenakan cas tambahan kepada tetamu sekiranya ada perkhidmatan tambahan yang diminta seperti tempahan makanan ke bilik atau surat khabar. Selain itu, sebarang kerosakan yang berlaku semasa tetamu menginap di bilik juga perlu dikenakan bayaran sekiranya tetamu tersebut bertanggungjawab melakukannya.

Receptionist responsible to collect the room fee and handle the account. So, the have to know about the system, hot to process the credit card, hot to add the extra charges. Besides that, any complaint about the room, they need to settle it.

b. Sebarang transaksi tunai dan kredit akan diuruskan oleh penyambut tetamu semasa waktu kerjanya. Pada akhir waktu kerja, dia akan menutup akaun tersebut dan menyerahkan kutipan pada hari tersebut kepada pengurus hotel atau orang yang berkaitan.

Any cash or credit transaction will be handling by receptionist on their duty. at the end of shift, they will close the account and pass the cash or account statement to manager or the person in charge.

4. Urusan harian tetamu (Guest needs)

a. Jika bertugas di sebuah hotel bajet, penyambut tetamu mungkin bertanggungjawab untuk membantu tetamu merancang lawatan sehari, kereta sewa atau membuat tempahan di restoran. Walaupun di hotel-hotel besar mempunyai orang yang berkaitan untuk menguruskan hal ini, tetapi penyambut tetamu adalah orang yang sering diminta menguruskan hal-hal sebegini. Sebarang keperluan tetamu juga perlu diuruskan oleh penyambut tetamu jika perlu.

If you work at budget hotel, you might need to help guest to plan their day trip, rent a car or make a restaurant reservation. Eventhough in big hotel they have a specific person to handle this thing, receptionist still the first option.

5. Kemahiran sebagai penyambut tetamu (Skills)

a. Untuk menjadi seorang penyambut tetamu hotel, seseorang itu mesti mempunyai personaliti yang menarik dan cekap mengendalikan beberapa tugas dalam satu masa. Mereka perlulah tangkas dan cepat menguruskan kerja, mempunyai pengetahuan matematik yang baik dan kemahiran komputer (paling asas). Tambahan lagi, pengalaman dalam bidang perkhidmatan pelanggan sangatlah digalakkan.

Great personality, multitasking, know the mathematics, basic computer skills. Costumer services.


b. Pada zaman ini, kebanyakan hotel memerlukan pekerja yang mempunyai diploma atau yang setaraf dengannya. Kalau lebih berpelajaran atau berpengalaman, lebih tinggi bayaran gajinya.

Diploma. Experiences. (Salary based on that)

c. Seorang penyambut tetamu akan mempunyai jadual kerja yang fleksibel. Mereka juga kadang-kadang akan bekerja lebih masa daripada biasa. Ada juga yang perlu bekerja pada waktu malam dan hujung minggu. Kebiasaannya, staf yang baru akan merasa pengalaman sebegini.

Flexible working time. Overtime. Night Shift or Weekend is normal.

6. Potensi kenaikan pangkat (Promotion)

a. Bekerja sebagai penyambut tetamu hotel adalah impian bagi sesetengah orang. Ada yang bermula sebagai penyambut tetamu sebagai langkah permulaan untuk mendapatkan jawatan yang lebih tinggi. Kebanyakan penyelia, pengurus hotel memulakan kerjaya mereka sebagai penyambut tetamu.

Be a receptionist is a dream for some people. Sometimes, it is a beginning to the higher level. Most of supervisor, manager starting their career as a receptionist.


Jadi, itulah sedikit sebanyak yang boleh aku kongsikan bersama pembaca sekalian tentang kerjaya sebagai seorang penyambut tetamu di hotel, sama ada hotel bajet mahupun hotel yang berbintang-bintang.

So, that's all about receptionist. You can search more on online.


Kredit : http://www.wisegeek.org/what-is-a-hotel-receptionist.htm

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang membina sangat dialu-alukan oleh penulis.

Sebarang kenyataan, kata-kata yang kesat yang melibatkan undang-undang adalah di luar tanggungjawab penulis blog.

Anda bertanggungjawab atas apa yang anda kata dan lakukan.